Klacht over bejegening of totstandkoming

De expert zal de rapportage met zorgvuldigheid samenstellen.  

De beoordeling en rapportage vindt plaats volgens de richtlijnen van de NVMSR, eventueel de AMA-guide  en de Leidraad van de NOV (laatste versie). Soms zijn er nog aanvullende richtlijnen van toepassing. De expert is verplicht deze richtlijnen aan te houden, en mag daar alleen gemotiveerd van afwijken. Deze richtlijnen en leidraden vormen ook het toetsingskader voor de werkzaamheden van de expert.

De opdrachtgever(s) hebben vragen voor de expert opgesteld. De expert zal, waar mogelijk, een gemotiveerd antwoord geven op deze vragen. De genoemde richtlijnen vormen de grondslag waarop de expert de antwoorden op de door de opdrachtgever gestelde vragen geeft. De opdrachtgever(s) kunnen de expert tevens aanvullende informatie verstrekken of kunnen aanvullende kaders stellen aan de beoordeling. Ook daar moet de expert zich dan aan houden. 

De expert moet zich onafhankelijk van partijen opstellen. Dat kan inhouden dat de rapportage voor u zowel gunstig als ongunstig kan zijn. De expert mag in diens conclusies en beantwoording van de vragen niet laten meewegen wat daarvan de mogelijke gevolgen voor u zijn.

Nadat een definitieve rapportage naar de opdrachtgever(s) is verzonden houdt de betrokkenheid van de expert met uw zaak op.

Als u gegronde klachten heeft over de totstandkoming van de rapportage of de bejegening door de expert kunt u deze in eerste instantie aan de expert kenbaar maken. Daarbij gaat het er dus niet om of u het met de richtlijnen en/of de vraagstelling eens bent of niet.

Zo dat geen oplossing biedt kan, onder voorwaarden, een gemotiveerde klacht ook nog aan de NVMSR als kwaliteitsorgaan ter beoordeling worden voorgelegd.

Als er een  verschil van inzicht bestaat tussen de opdrachtgever(s) en/of de expert over de juiste toepassing van bijvoorbeeld de Leidraad  van de NOV en/of de AMA-guide kan, onder voorwaarden, een bindend advies worden gevraagd aan de WIA-NOV.